Statusupdate 2015-07-18 - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Klaas-krant - WaarBenJij.nu Statusupdate 2015-07-18 - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Klaas-krant - WaarBenJij.nu

Statusupdate 2015-07-18

Blijf op de hoogte en volg

18 Juli 2015 | Jordanië, Amman

Lieve geliefden,

Twee dagen geleden is mijn laptop overleden, en wederopstanding blijft vooralsnog uit. Gelukkig is mijn telefoon bijna net zo slim, dus omdat ik al lang niks van me heb laten horen hier toch een korte update.

Een tijdje geleden was ik opeens door m'n essays heen en had ik niks meer te doen. Kort daarna kwam ik in de kerk iemand van de ZOA tegen. Hij was kwartiermaker voor een nieuw regiokantoor, en daarmee enorm druk. Ik had niks te doen, dus ziedaar de deal.
Ik heb een paar dagen wat klusjes voor hem gedaan, vooral spullen kopen, wat een stuk leuker is dan de pan uit zweten in een pauper hostel.
In ruil voor mijn inspanningen heb ik wat contacten gekregen, waardoor het er nu op lijkt dat ik mijn onderzoek in Irbid kan doen.

Irbid, wie kent het niet? Volgens Wikipedia leefden er in 2004 zo'n 250.000 mensen, maar volgens de verhalen zijn daar de laatste jaren rond de half miljoen Syriërs bij gekomen. Die leven in half voltooide gebouwen, kelders, studentenkamers etc. Dolgezellige boel dus. Wat wel jammer is: die mensen mogen allemaal niet werken, zijn dus afhankelijk van voedselhulp en die is een paar maand geleden voor de helft van de mensen gestopt, de rest volgt per 1 augustus.

Wat er dan gebeurt weet niemand. Misschien blijven mensen gewoon zitten waar ze zitten en gaan nóg veel minder eten. Het kan ook zijn dat veel mensen terug gaan naar een vluchtelingenkamp, waar nog wel voedsel wordt uitgedeeld. De meeste hebben daar eerder al een tijdje gezeten. Alleen loop je daar als vrouw wel een kans van ongeveer 1 op 2 om (nogmaals) verkracht te worden. Je kan ook terug gaan naar Syrië, om (nogmaals) platgebombardeerd te worden. Maar of één van deze opties nou een duidelijke voorkeur geniet weet ik niet.

Ik hoop maar dat mensen nog trek hebben in een enquête.

Uhm, fijne vakantie allemaal!

  • 19 Juli 2015 - 04:55

    Monique:

    Leuk dat er wat begint te rollen. Zet hem op!

  • 26 Juli 2015 - 11:40

    Nieke:

    'Uit de pan zweten in een pauper hostel', die ga ik onthouden. Wie weet zie je het een dezer dagen terug komen in mijn nieuwsbrieven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 April 2015
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 9900

Voorgaande reizen:

28 Mei 2015 - 23 Augustus 2015

Onderzoeksstage Al Zaatari

Landen bezocht: